تپش قلب چیست و چگونه درمان می شود؟

تپش قلب ( علائم، علل ، تشخیص و درمان)

علائم تپش قلب

شما در تپش قلب احساس می کنید که قلبتان خیلی تند می زند یا احساس ضربه یا لگد یا لرزش سریع دارید یا اینکه احساس می کنید قلبتان نمی زند یا یکی در میان می زند یا احساس اینکه قلبتان داره کنده می شود و پرواز می کند و یا یک دفعه می ریزد.

شما ممکنه تپش را در سینه ، گلو یا گردنتان احساس کنید و ممکنه در زمان استراحت یا فعالیت باشد.

با وجود اینکه تپش قلب می تواند نگران کننده باشد ولی معمولا بی خطره و در موارد نادری که در زمینه مشکلات قلبی مانند آریتمی باشد نیاز به درمان دارد.

چه وقت شما باید توسط پزشک ویزیت شوید؟

تپش قلب هائی که گهگاهی رخ می دهند و در حد چند ثانیه هستند معمولا نیاز به بررسی ندارند ولی اگر شما سابقه بیماری قلبی دارید یا تپشی دارید که مکررا رخ می دهد و یا نسبت به قبل از نظر شدت ، مدت زمان و تکرار بدتر شده باید توسط پزشک ویزیت شوید.

اگر تپش شما همراه با موارد زیر باشد مورد اورژانسی محسوب می شود.

* احساس ناراحتی یا درد در قفسه سینه

* غش و ضعف و از حال رفتن

* تنگی نفس شدید

* سرگیجه شدید

علل تپش قلب

* هیجانات روحی مانند استرس ، اضطراب و حملات پانیک

* افسردگی

* ورزشهای شدید

* محرک ها مانند کافئین که در قهوه و نوشابه های انرژی زاست ، نیکوتین ، الکل

* دارهای غیر مجاز مانند کوکائین و آمفتامین

* داروها مانند داروهای سرفه و سرماخوردگی ( سدوافدرین و دکونژستان ها ) ، داروهائی که در درمان آسم استفاده می شود مانند اسپری سالبوتامول و قرص های لاغری

* شرایط طبی شامل بیماری تیروئید ، کاهش قند خون ، کم خونی ، کاهش فشار خون ، تب و کم آبی بدن

* تغییرات هورمونی که همراه با عادت ماهانه خانمها ست ، حاملگی یا درست قبل از یائسگی . گاهی وقتها تپش قلب در حاملگی علامت کم خونی است.

* مکمل های غذائی و گیاهی

* سطوح غیرطبیعی نمک های بدن ( الکترولیت ها )

تپش قلب پس از غذا خوردن

بعضی از افراد پس از خوردن غذاهای سنگین کربوهیدرات دار ، شیرین یا چرب دچار تپش می شوند . گاهی خوردن غذاهائی که مقادیر زیادی گلوتامات منوسدیم ، نیترات یا نمک سدیم دارند باعث تپش می شود .

توصیه می کنم نگاهی به این مقاله بندازید.  ویروس کرونا چه اثری بر قلب و آریتمی دارد؟

اگر شما پس از خوردن غذاهای خاص دچار تپش می شوید می تواند حساسیت غذائی مطرح باشد.

تپش قلب هایی که باید جدی گرفته شوند

گاهی تپش علامت یک مشکل جدی تر مانند ریتم غیر طبیعی قلب یا آریتمی می باشد .

اگر شما بیماری قلبی مانند اختلالات مادرزادی قلب ، اختلالات دریچه ای قلب ، تصلب شرائین یا گرفتگی عروق قلب ، سابقه سکته قلبی ، نارسائی قلبی ، بیماری ماهیچه قلب و یا سابقه عمل جراحی قلب دارید تپش قلب شما احتمالا در زمینه آریتمی ناشی از بیماری قلبی است.

تغییرات ریتم قلب ( آریتمی ) ممکن است به صورت افزایش ضربان قلب ( تاکیکاردی ) و یا گاهی به صورت کاهش ضربان قلب ( برادیکاردی ) یا به صورت تعداد ضربان قلب طبیعی باشد ولی نسبت به ریتم طبیعی قلب فرق کرده و گاهی می تواند ترکیبی از هر سه باشد.

فاکتورهای خطر

شما ممکنه در ریسک تپش قلب باشید اگر :

* خیلی استرس دارید .

* اختلال اضطرابی یا حملات پانیک دارید.

* حامله هستید .

* مواد محرک زا مصرف می کنید مانند کافئین ، نیکوتین ، الکل ، کوکائین و آمفتامین .

* داروهای سرماخوردگی و آسم یا قرص های لاغری ویا مکملهای غذائی مصرف می کنید.

*پرکاری تیروئید دارید .

*مشکلات قلبی دارید مانند آریتمی ، اختلالات مادرزادی قلب ، اختلالات دریچه ای قلب ، سکته قلبی و یا سابقه جراحی قلبی .

عوارض تپش قلب

تپش قلب معمولا عوارض کمی دارد مگر اینکه علت قلبی داشته باشد .

عوارض تپش قلب که علل قلبی دارند شامل موارد زیر است :

* غش و ضعف و بیحالی :

اگر ضربان قلب شما سریع می زند فشار خونتان می تواند بیفتد و باعث افتادن شما بر زمین شود. این عارضه اگر شما مشکل قلبی مانند بیماری مادرزادی قلب یا بیماری دریچه ای قلب دارید بیشتر دیده می شود.

* ایست قلبی :

به ندرت تپش  بوسیله آریتمی خطرناک و تهدید کننده حیات ایجاد می شود و باعث ایست قلبی می شود.

* سکته مغزی :

اگر تپش قلب در زمینه ریتم فیبریلاسیون دهلیزی باشد ، حفرات بالای قلب ( دهلیزها ) دچار لرزش می شوند و خون در این حفرات تجمع پیدا می کند و باعث تشکیل لخته می شود و اگر این لخته کنده شود می تواند باعث انسداد شریان مغزی و سکته مغزی شود.

* نارسائی قلبی :

اگر قلب شما مدت طولانی خون را بطور غیر موثر پمپاژ کند نارسائی قلب می تواند رخ دهد . گاهی کنترل کردن تعداد ضربان آریتمی می تواند باعث بهبود عملکرد قلب شود .

توصیه می کنم نگاهی به این مقاله بندازید.  بهترین دکتر آریتمی تهران

تشخیص

پزشک از شما شرح حال می گیرد وبا گوشی پزشکی قلب شما را معاینه می کند و دنبال مواردی که در شما باعث تپش قلب شده می گرددمثلا بزرگی غده تیروئید . گاهی وقتها یک آزمایش خون می تواند به پزشک در شناسائی علت تپش  کمک کند .

اگر پزشک احتمال دهد که تپش  شما در زمینه آریتمی ایجاد شده است تستهای زیر را ممکن است برای شما درخواست کند.خدمات کلینیک و بیمارستانی

* نوار قلب :

در این تست غیر تهاجمی ، تکنسین لیدها را روی سینه ، دستها و پاهای شما می گذارد تا سیگنالهای الکتریکی قلب شما را ثبت کند .

نوار قلب به شناسائی اختلالات ضربان قلب و نیز اختلالات ساختاری قلب که منجر به تپش  می شوند کمک می کند . نوار قلب در هنگام استراحت یا ورزش (تست ورزش ) انجام می شود.

* هولتر مانیتورینگ :

وسیله قابل حملی است که نوار قلب مداوم در فعالیت روزمره شما را معمولا برای 24 تا 72 ساعت ثبت می کند . هولتر مانیتورینگ زمانی استفاده می شود که تپش  شما در نوار قلب نشان داده نشود .

* اکوکاردیوگرافی :

این تست غیر تهاجمی به کمک امواج صوتی از قلب شما فیلم می گیرد و جریان خون و اختلالات ساختاری قلب را نشان می دهد .

اگر لازم باشد پزشک در این مرحله شما را به الکتروفیزیولوژیست ( فوق تخصص آریتمی) ارجاع می دهد.

* مطالعه الکتروفیزیولوژی :

برای انجام این مطالعه ، الکتروفیزیولوژیست کاتترهائی را از طریق وریدها و گاهی شریان کشاله ران در داخل قلب قرار می دهد و تحریکاتی را از طریق کاتترها به حفرات قلب می فرستد و با استفاده از سیگنالهای دریافتی، فعالیت الکتریکی قلب را بررسی می کند و امواج نامنظم قلب را کشف می کند و بدین صورت نوع و محل آریتمی و تپش قلب شما را مشخص می کند.صفحه اصلی

درمان تپش قلب

تپش قلب به ندرت به درمان نیاز دارد مگر زمانی که در زمینه آریتمی ایجاد شده باشد . پزشک اگرعلت تپش قلب شما را پیدا کرد آن علت را درمان می کند در غیر این صورت راههائی را به شما توصیه می کند که از عوامل مستعد کننده ای که باعث تپش قلب می شود دوری کنید.

تصحیح سبک زندگی

مناسبترین راه درمان تپش قلب ، اجتناب از عوامل مستعد کننده ای است که باعث ایجاد تپش قلب می شوند .

* کاهش استرس . تکنیکهای ریلکس شدن مانند یوگا ، مدیتیشن یا نفس عمیق را تمرین کنید.

* اجتناب از محرک ها . کافئین ، نیکوتین ، الکل و بعضی از داروهای سرماخوردگی مثل سدوافدرین و نوشیدنی های انرژی زا می تواند ضربان قلب شما را سریع یا نامنظم کند.

توصیه می کنم نگاهی به این مقاله بندازید.  استرس چه اثری بر قلب و آریتمی دارد؟

* اجتناب از مصرف داروهای غیر قانونی : کوکائین و آمفتامین می توانند باعث تپش قلب شوند .

* اجتناب از مکمل های غذائی و گیاهی .

اگر تغییرات سبک زندگی در برطرف کردن تپش قلب کمکی نکرد ، در بعضی از موارد پزشک داروهای بتا بلاکر یا کلسیم بلاکر تجویز می کند .

ویزیت پزشک

اگر تپش قلب شما همراه با تنگی نفس شدید ، درد قفسه سینه یا غش وضعف و بی حالی شدید است باید سریع به اورژانس مراجعه کنید . اگر تپش شما کوتاه است و علائم نگران کننده ندارید وقت ویزیت از پزشک بگیرید. پزشک می تواند به شما کمک کند و تشخیص دهد که آیا تپش  شما بی ضرر است یا در زمینه آریتمی یا مشکلات قلبی جدی تر به وجود آمده است.

در قرار ملاقات با پزشک یک سری اطلاعات باید در اختیار پزشک بگذارید .

در مورد اینکه فشار خون بالا ، دیابت ، سابقه بیماری قلبی ، آریتمی ، سابقه سکته مغزی یا سابقه خانوادگی بیماری قلبی دارید یا خیر. هم چنین در مورد استرس های بزرگ یا تغییر اخیر در زندگیتون به پزشک بگوئید . پزشک را در جریان مصرف داروها ، ویتامین ها ، الکل ، سیگار و مواد مخدر قرار دهید .

یک سری سوالات نیز پزشک در مورد تپش قلب شما می پرسد :

آیا تپش شما دائمی یا گهگاهی است ؟ هر چند وقت یک بار سراغ شما می آید ؟

آیا تپش  شما بطور ناگهانی شروع یا متوقف می شود ؟

آیا تپش  شما الگوی خاصی دارد مثلا در زمان خاصی یا با فعالیت خاصی رخ می دهد ؟

چه چیزی علائم تپش شما را بهتر یا بدتر می کند ؟

آیا علائم دیگرمانند تنگی نفس ،درد سینه ، ضعف و بی حالی یا سرگیجه همراه تپش دارید ؟

آیا قبلا اختلالات ریتم قلبی یا آریتمی مانند فیبریلاسیون دهلیزی داشته اید؟

هنگام ویزیت ، شما می توانید این سوالات را از پزشک بپرسید :

* علت تپش من چیست ؟

* چه آزمایشاتی برای تشخیص علت تپش قلب نیاز دارم ؟

* چه درمانی نیاز دارم ؟

* آیا بیماری همراه دیگری دارم؟ و چگونه می توانم به بهترین نحوی هر دو را مدیریت کنم؟

* آیا نیاز به پیگیری دارم ؟

* آیا باید جهت ادامه درمان به فوق تخصص آریتمی مراجعه کنم؟

2 نظر

• حسين آرمون, 8 آبان 1400 @ 21:06 پاسخ