کلینیک آریتمی دکتر تبریزی

استرس چه اثری بر قلب و آریتمی دارد؟

استرس بر قلب و عروق تاثیر منفی دارد.

چرا استرس مهم است؟

استرس، روشی است که بدن در برابر فشار یا تغییر، واکنش نشان می دهد. استرس بر نحوه عملکرد بدن اثر می گذارد. در شرایط کنونی استرس در سطح هشدار دهنده ای قرار دارد و بسیاری از ما اجتناب از آن را دشوار می دانیم.  

منشا استرس ممکن است از کار، مدرسه ، خانواده و خیلی چیزهای دیگر باشد. 

استرس برای رشد روحیه انسان اهمیت دارد. هنگامی که تحت فشار خاصی هستید به برخی از فضایل دست پیدا می کنید مانند شجاعت و تشویق برای رویارویی با چالش ها. 

با این وجود وقتی استرس به حد افراط می رسد می تواند بر سلامتی و تندرستی شما اثر بگذارد. اجتناب از استرس ممکن است سخت به نظر برسد، با این حال کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای کنترل آن انجام دهید. 

خطرات استرس بیش از حد

استرس بیش از حد می تواند در بهره وری شما اختلال ایجاد کند و سلامت جسمی و روحی شما را کاهش دهد. عواقب ناشی از استرس بیش از حد، بسیار ناخوشایند و گاهی کشنده است. 

هنگامی که استرس بیش از حد باشد بدن شروع به ضعیف شدن می کند و سطح ایمنی بدن پایین می آید و در نتیجه شما مستعد ابتلا به بیماری ها می شوید.
یافتن راه هایی برای مدیریت استرس به معنی ایجاد تغییرات بزرگ در هر جنبه ای از زندگی یا کار یا تجدید نظر در آرزوهای شغلی و زندگی نیست. بلکه مدیریت استرس مستلزم آن است که بر روی چیزی که همیشه در کنترل شماست تمرکز کنید.
اکثر ما تصور می کنیم استرس از منابع خارجی ناشی می شود در حالی که در واقعیت استرس از درون شروع می شود. 

وقتی استرس داریم بدن ما به همان شیوه ای به آن واکنش نشان می دهد که ما آن را آموزش داده ایم. 

این نشان می دهد که چرا افراد مختلف هنگام احساس استرس واکنش متفاوت نشان می دهند. بنابراین بعضی گریه می کنند، دیگران سکوت می کنند و برخی به الکل و سیگار روی می آورند.

تعریف استرس

همه درباره استرس صحبت می کنند ولی هیچ کس وقت نمی گذارد تا بگوید استرس در معنای واقعی آن چیست. بیشتر ما استرس را با سردرد، کمردرد، بیخوابی و سایر علائم مرتبط می دانیم. 

اگر چه این علائم ممکن است در اختلالات دیگر غیر از استرس دیده شود و ممکن است شما هیچ کدام از این علائم را نداشته باشید اما هم چنان از استرس رنج می برید، پس استرس چیست؟ 
استرس احساسی است که ایجاد می شود هنگامی که بدن ما به رویدادهای خاص مانند تقاضای محیطی یا فشار واکنش نشان می دهد. این راه بدن است که برای صعود به چالش و آماده شدن برای رویارویی با شرایط سخت با تمرکز ، قدرت ،استقامت و هوشیاری بالا.

اثر استرس بر قلب

استرس ، خشم و عصبانیت و افسردگی نه تنها بر ایسکمی کرونری ( بیماری تصلب شرایین قلب ) ، فعال شدن پلاکتی و لخته شدن خون و انقباض عروقی تاثیر دارند، بلکه اثر قابل توجهی بر آریتمی ( اختلالات ریتم ) های دهلیزی و بطنی دارند و باعث افزایش فرکانس این آریتمی ها و هم چنین افزایش کشندگی ناشی از آریتمی های بطنی می شوند. 

بعضی از مطالعات مطرح کردند استرس ممکن است باعث بدتر شدن علائم آریتمی فیبریلاسیون دهلیزی شود. 

استرس زیاد هم چنین منجر به مشکلات سلامتی دیگری نیز می شود. سازش با استرس برای سلامتی مهم است.

سندرم قلب شکسته

مرگ در اثر قلب شکسته یک حقیقت علمی است. قلب شکسته شده می تواند منجر به عوارض قلبی شود. رابطه مشخصی بین افسردگی و سلامت روان و بیماری قلبی وجود دارد.
خانمها نسبت به اقایان احتمال بیشتری دارد که دچار درد سینه شدید و ناگهانی در پاسخ به هورمونهای استرس شوند.  

این استرس می تواند مرگ شخص عزیزی باشد یا ترس از بیماری یا ترس از جراحی ، طلاق ، خیانت ، از دست دادن شغل یا مال یا جر و بحث شدید باشد یا حتی می تواند یک شوک خوب باشد مثلا برنده شدن در یک قرعه کشی بزرگ. 

بندرت بعضی از داروها می توانند با افزایش هورمون استرس باعث این حالت شوند. محرکهایی مانند کوکایین و متامفتامین نیز می توانند باعث سندرم قلب شکسته شوند.

تفاوت سندم قلب شکسته و سکته قلبی

سندرم قلب شکسته می تواند با حمله قلبی اشتباه شود به خاطرعلایم و تغییراتی که در نوار قلب ایجاد می کند و ازمایش انزیمهای قلبی همگی تیپیک حمله قلبی است. ولی لخته خونی که باعث انسداد رگ قلب می شود دراین حالت وجود ندارد.
درسندرم قلب شکسته ، قسمتی از قلب بطور موقتی بزرگ می شود و نمی تواند بخوبی خون را پمپاژ کند و می تواند منجر به نارسایی قلبی شدید در کوتاه مدت شود و بندرت منجر به مرگ می شود ولی اکثر افراد در عرض چند روز تا چند هفته بهبودی کامل پیدا می کنند و احتمال رخداد دوباره اش کم است.

استرس و آریتمی فیبریلاسیون دهلیزی

احتمال حمله آریتمی فیبریلاسیون دهلیزی بدنبال عصبانیت و ناراحتی 5 برابر افزایش می یابد و خوشحالی احتمال این آریتمی را کم می کند.

افسردگی و آریتمی فیبریلاسیون دهلیزی

ارتباط پیچیده ای بین افسردگی و اضطراب با آریتمی فیبریلاسیون دهلیزی وجود دارد. بعضی از مطالعات مطرح کردند که در افراد با این آریتمی اضطراب و افسردگی بیشتری دیده می شود. 

افسردگی یا اضطراب کیفیت زندگی را پایین می آورد و علائم این آریتمی را تشدید می کند. هنوز مشخص نیست که آیا افراد مضطراب یا افسرده احتمال بیشتری دارد که به این آریتمی مبتلا شوند یا اینکه افراد با این آریتمی در معرض خطر افسردگی یا اضطراب بیشتری هستند.

بیماری افسردگی احتمال عود فیبریلاسیون دهلیزی ( AF ) بدنبال کاردیوورژن ( تبدیل ریتم AF به ریتم سینوسی با دارو یا شوک ) را افزایش می دهد.

اثر گذاری استرس روی آریتمی در مردان بیشتر است تا زنان.

تاثیر خوشحالی بر آریتمی فیبریلاسیون دهلیزی

خوشحالی باعث کاهش فشار خون و کاهش ضربان قلب می شود. هم چنین جلوی فیبروزه شدن دهلیزها را می گیرد. همگی این موارد منجر به کم شدن احتمال آریتمی فیبریلاسیون دهلیزی می شود.

مدیریت استرس

راههای کاهش استرس منجر به بهبود سلامتی بدن می شود.

این راهها عبارتند از: 

مدیتیشن

یوگا

تکنیکهای ریلکسیشن

حمایت خانواده و دوستان

فعالیت فیزیکی منطم

رژیم غذایی سالم

اگر این روشها نتوانست به شما کمک کند از مشاوره با پزشک و درمان دارویی کمک بگیرید.

اثر استرس و اضطراب روی قلب
استرس و اضطراب باعث تشدید آریتمی های بطنی و آریتمی فیبریلاسیون دهلیزی می شود.
خروج از نسخه موبایل